مقدمه: با استعانت از درگاه ایزد منان و الهام از آموزه های دین مبین اسلام و پیروی از سنت و سیره نبوی(ص) در جهت گسترش و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه و صیانت از حقوق شهروندی و برخورد کریمانه با مردم و همچنین در راستای تحقق مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در تاریخ 13/10/84 و باعنایت به تاکید و ابلاغ مقام محترم ریاست جمهور به وزیر وقت کشور به شماره 169493 مورخ 21/9/87 و پیرو حکم مذکور به شماره نامه 218962 مورخ 24/11/87 مبنی بر ضرورت تشکیل ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی در دستگاه های اجرایی در چارچوب سیاستها و ضوابط مصوب با توجه به حدود اختیارات و وظایف سازمانی، دستورالعمل ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور تدوین و جهت اجرا ابلاغ می گردد. ماده1- تعاریف : 1-1 ستاد مرکزی صیانت: ستادی است که به منظور پیشبرد اهداف عالیه صیانت و برقراری ارتباط مستمر با ستاد صیانت وزارت کشور و ستاد های دانشگاهی در معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل می گردد. 2-1 ستاد دانشگاهی صیانت: به منظور برنامه ریزی و هم اندیشی درجهت رفع مشکلات و موانع موجود در حوزه صیانت از حقوق شهروندی و ترویج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در واحدهای تابعه دانشگاهی در دانشگاه تشکیل می گردد. ماده2- اهداف : · تبیین و ترویج پوشش مناسب و رعایت شئونات اسلامی · ارتقاء آگاهی ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت از حقوق و تکالیف خود به منظور ارتقاء انضباط اجتماعی و قانونگرایی · پیشگیری از بروز تخلفات اداری و رسیدگی به شکایات مردم · پیش بینی راهکارهای عملی و اثربخش در برنامه های ترویج حجاب و عفاف و حقوق شهروندی · پرهیز از برخورد سلیقه ای با مراجعین و حفظ کرامت و حقوق شهروندی آنان · ارتقاء نظم، امنیت و نشاط اجتماعی · نهادینه نمودن فرهنگ عفاف و حجاب به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه فرهنگی جامعه · زمینه سازی جهت توسعه برنامه های آموزشی در راستای ارتقاء فرهنگ عفاف و حجاب و حقوق شهروندی ماده 3. ساختار، ترکیب اعضاء و شرح وظایف ستاد صیانت دانشگاه 3-1. اعضاء ستاد صیانت دانشگاه : 3-1-1. رئیس / سرپرست دانشگاه/ دانشکده(رئیس ستاد صیانت) 3-1-2. معاون دانشجویی و فرهنگی (جانشین رئیس ستاد صیانت) تبصره1: معاون دانشجویی و فرهنگی با حکم رییس دانشگاه به عنوان جانشین در ستاد انتخاب می گردد. 3-1-3. . دبیر حقوق شهروندی ( ترجیجا رئیس بازرسی دانشگاه ) 3-1-4. دبیر عفاف و حجاب ( مدیر امور فرهنگی دانشگاه ) تبصره2: مدیر امور فرهنگی دانشگاه به عنوان مسئول دبیر خانه ستاد بدون حق رای نیز در جلسات حضور می یابد. 3-1-5. سرپرست هیات های رسیدگی به تخلفات اداری 3-1-6. مشاور حقوقی دانشگاه 3-1-7. مسئول گزینش 3-1-8. مسئول حراست 3-1-9. مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه 3-1-10. مسئول بسیج اساتید 3-1-11. مسئول بسیج کارکنان 3-1-12. نماینده امور بانوان در دانشگاه 3-1-13. مسئول ستاد امربه معروف و نهی ازمنکر 3-1-14. معاون توسعه، مدیریت و منابع نیروی انسانی 3-1-15 معاون آموزشی 3-1-16 .معاون بهداشتی 3-1-17 .معاون درمان 3-1-18. مسئول روابط عمومی 3-1-19. مسئول ستاد شاهد و ایثارگران 3-1-20. دبیر کمیته انضباطی دانشجویان 3-1-21. دو نفر از نمایندگان تشکل های فعال دانشجویی دانشگاه( به پیشنهاد دبیران عفاف و حجاب و حقوق شهروندی و تایید رئیس ستاد) تبصره3: در صورت لزوم با هماهنگی رئیس ستاد و متناسب با دستور کار جلسات می توان از معاونین فرهنگی دانشکده ها و روئسای واحدهای تابعه و صاحبنظران فرهنگی و شخصیت های حوزوی و دانشگاهی دعوت به عمل آورد. 3-2. شرح وظایف ستاد صیانت دانشگاه : 3-2-1. شرح وظایف رییس ستاد صیانت: 3-2-1-1. صدور احکام و ابلاغ شرح وظایف دبیران و سایر اعضای ستاد صیانت 3-2-1-2. برنامه ریزی و هماهنگی های لازم در دستگاه در جهت گسترش روحیه اراده جمعی و ترویح فرهنگ حجاب و عفاف 3-2-1-3. امضاء دعوتنامه و ابلاغ مصوبات به اعضای ستاد صیانت و سایر بخشهای ذیربط 3-2-1-4. نظارت بر فعالیت و عملکرد واحدهای تابعه دانشگاه با استفاده از ابزارهای نظارتی در حوزه های عفاف و حجاب و حقوق شهروندی 3-2-1-5 .توجه ویژه به عنصر کلیدی استمرار آموزش در ارتقاء فرهنگ عفاف و حجاب و حقوق شهروندی در دستگاه مربوطه 3-2-1-6. ایجاد ساز و کار دریافت نظرات و رسیدگی و پیگیری گزارش تخلفات و شکایات مردمی در حوزه های حقوق شهروندی و عفاف وحجاب از طریق دبیران مربوطه 3-2-1-7 .حمایت و نظارت بر پاسخگویی مناسب به بازرسین ستاد مرکزی صیانت با ارائه مستندات 3-2-1-8. دستور تشکیل اتاق فکر و پیگیری اجرای برنامه های مصوب ستاد صیانت دانشگاه و ماموریتهای ابلاغی 3-2-1-9. حمایت و پیگیری برگزاری منظم جلسات ستاد صیانت (طبق دستورالعمل ) 3-2-1-10. نظارت بر ارسال گزارش منظم و دوره ای صورتجلسات، مصوبات ابلاغی و اقدامات بعمل آمده به ستاد مرکزی صیانت از طریق دبیران ستاد صیانت(هر6 ماه یکبار) 3-2-2. شرح وظایف دبیران حوزه های حقوق شهروندی و عفاف و حجاب: 3-2-2-1. بررسی، مطالعه و آسیب شناسی موانع صیانت از حقوق شهروندی همچون : ضعف آشنایی کارکنان و عموم مردم به وظایف دستگاه و قوانین و مقررات مربوطه بروکراسی اداری و بی انگیزگی برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان در کوتاهترین زمان تبصره1: دبیران موظفند در صورت نیاز در جلسات بازنگری قوانین و مقررات جاری دستگاه که بیشترین مشکلات را برای مراجعین ایجاد می کند جهت اصلاح آن ها به رده های بالادستی پیشنهاد دهند. 3-2-2-2. تدوین و ارائه شیوه های مدبرانه جلوگیری از تخلفات سازمان یافته 3-2-2-3. برنامه ریزی برای افزایش رابطه کریمانه و محبت آمیز میان کارکنان و ارباب رجوع و ممانعت از تقابل آن ها 3-2-2-4. تدوین، بازنگری و ترویج منشور اخلاق سازمانی و صیانت از حقوق شهروندان و اطلاع رسانی از مصادیق آن و تشریح موارد تخلفات مربوط به کارکنان 3-2-2-5. تعیین شاخصهای صیانت از حقوق شهروندی و عفاف و حجاب دردستگاه و اولویت بندی آن ها بر اساس شرح وظایف سازمانی وارزیابی دوره ای از اجرای آن ها(6 ماهه) 3-2-2-6. الگوپردازی و ترویج فرهنگ رعایت حقوق شهروندی و احترام به ارباب رجوع از طریق شناسایی و تجلیل از اقدامات مهم کارکنان نمونه 3-2-2-7. اطلاع رسانی در رسانه های گروهی برای ارتقاء سطح آگاهی های مردم از مقررات مربوطه و رعایت آن ها و همچنین صیانت از حقوق شهروندی درواحدهای ذیربط 3-2-2-8. تعیین محورها و تهیه محتوای آموزشی در سطح مدیران و کارکنان (شامل حقوق شهروندان، تخلفات اداری، تکریم ارباب رجوع و.....) متناسب با وظایف و ماموریتهای سازمان به منظور برگزاری دوره های آموزشی از طریق مرکز آموزشی دستگاه مربوطه برای تمامی کارکنان 3-2-2-9. تبیین و آشنا نمودن مراجعین با قوانین و مقررات و وظایف دستگاه(موارد و نحوه ارائه خدمات) با نصب تابلو ها و ارائه بروشورهای راهنما 3-2-2-10. پیگیری و فعال کردن میز خدمت در ورودی سازمانها یا بکارگیری افراد متعهد و با انگیزه بالای خدمتی برای پاسخگویی به سئوالات و راهنمایی مراجعین و دریافت شکایات آن ها 3-2-2-11. ایجاد بانک اطلاعات محرمانه مربوط به فساد اداری کارکنان و تخلفات مراجعین برای ایجاد محرومیتها و تشدید برخورد در صورت تکرار 3-2-2-12. ابلاغ برنامه ها و دستورالعمل ها به واحدهای تابعه و تحت پوشش با امضاء مقامات ذیربط دستگاه برای ترویج حجاب و عفاف و برنامه ریزی جهت نظارت بر اجرای آن ها 3-2-2-13. انجام نظارت های کاربردی و غیر محسوس و بهره گیری از سامانه های نظارتی درون سازمانی و دریافت گزارش تخلفات اداری و شکایات مردمی از طریق صندوق انتقادات، دریافت پیامک، تلفن گویا، سایت و ..... به منظور رسیدگی و برخورد مناسب با متخلفین و اعلام نتیجه به ریاست ستاد صیانت تبصره2: لازم است مشاوره های روانشناختی و مذهبی با رویکرد کریمانه و محبت آمیز و برگزاری دوره های آموزشی نظیر طرح امید در مراحل اولیه انجام و در صورت تکرار تخلف ، پیگیری و برخورد مناسب از طریق هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری، حراست و سایر مراکز ذیربط صورت پذیرد، در هرحال شناسایی و برخورد قاطعانه با جرایم سازمان یافته از قاطعیت و اولویت بیشتری برخوردار است. 3-2-2-14. زمینه سازی جهت تبلیغ، ترویج و اطلاع رسانی مقررات مربوط به حوزه های صیانت و عفاف و حجاب از طریق شبکه های مجازی، تبلیغات محیطی و.... در راستای ارتقاء سطح آگاهی های جامعه هدف 3-2-2-15. برنامه ریزی و هماهنگی درحسن اجرای بخشنامه های ابلاغی و مصوبات ستاد صیانت دستگاه در زمینه حجاب و عفاف 3-2-2-16. مصوب نمودن برنامه سالیانه و تقویم جلسات ستاد 3-2-3. شرح وظایف اعضاء: 3-2-3-1. الزام به مشارکت همگانی اعضاء در کلیه جلسات ستاد 3-2-3-2. تهیه گزارش در مقاطع 3 ماهه از مشکلات مراجعین در خصوص تخلفات و جمع بندی آماری آن ها جهت ارائه به دبیران ستاد 3-2-3-3. پیشگیری از وقوع تخلفات با نهادینه نمودن امر به معروف و نهی از منکر 3-2-3-4. تبیین و ترویج مصوبات در جامعه دانشگاهی با موضوعات عفاف و حجاب و رعایت حقوق شهروندی 3-2-3-5. ارائه پیشنهادات و نظرات راهبردی در راستای پیشبرد اهداف عالیه ستاد به صورت مکتوب به دبیران ستاد 3-2-3-6. ارائه پیشنهادات لازم جهت برگزاری و تشکیل جلسات، کارگاههای آموزشی و مشاوره ای بانوان در راستای تحکیم شعائر حجاب وعفاف توسط نماینده امور بانوان دانشگاه 3-2-3-7. زمینه سازی در جهت بهبود، تقویت و ارتقاء ارزشهای دینی و اخلاقی در رفتار سازمانی و شغلی کارکنان 3-2-3-8. آگاهی دادن، شفاف سازی امور و فعالیتهای محوله کارکنان در حوزه حجاب و عفاف و حقوق شهروندی و ارائه بازخورد در راستای افزایش سطح راندمان کاری 3-2-3-9. دریافت شکایات حضوری و مکتوب مراجعین و طرح آن ها در جلسات تا حصول نتیجه پس از تجزیه و تحلیل علل بروز شکایات و تخلفات تبصره1: ضروری است تمامی اعضاء و دبیران ستاد دانشگاهی با قوانین ، دستورالعملها و بخشنامه های ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی ستاد مرکزی صیانت آشنایی کامل داشته و نسبت به قرائت مکرر آنها در جلسات و اجرایی کردن آنها اهتمام لازم را بعمل آورند. تبصره2: دبیران بایستی آمادگی پاسخگویی به بازرسین ستاد مرکزی صیانت به همراه مستندات لازم به صورت مستمر را دارا باشند. 3-3. دبیرخانه ستاد صیانت به منظور انجام فعالیت ها و پیشبرد امور ستاد دانشگاهی دبیرخانه ستاد در واحد معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه به ریاست مدیر امور فرهنگی دانشگاه با شرح وظایف ذیل تشکیل می گردد . 3-1. ارسال منظم گزارش صورتجلسات و مصوبات ابلاغی به ستاد مرکزی صیانت (هر شش ماه یکبار) 3-2. پیگیری و نظارت بر حسن اجرای مصوبات ستاد در دانشگاه 3-3. نظارت و ارزشیابی ادواری عملکرد ستاد و پیشنهاد تخصیص بودجه براساس ارزشیابی انجام شده 3-4. ابلاغ مصوبات به اعضا و مراجع ذیربط 3-5. ارسال و پیگیری مکاتبات و دستورالعمل ها به واحد های تابعه 3-6. دعوت از اعضای ستاد و تنظیم دستور کار و صورت جلسات ستاد 3-7. تدوین برنامه سالیانه و تقویم جلسات ستاد 3-8. انجام سایر امور محوله از طرف ستاد دانشگاهی ماده 4. نحوه تشکیل جلسات ستاد صیانت دانشگاهی 4-1 جلسات ستاد صیانت حداقل هر سه ماه یکبار با حضور و دعوت کتبی رییس ستاد یا جانشین وی تشکیل می گردد. تبصره 1: در غیاب رییس معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه به عنوان جانشین، می تواند جلسات را برگزار نماید. تبصره2: بنا به ضرورت و صلاحدید با دعوت رییس ستاد جلسات اضطراری برگزار گردد. 4-2. جلسات ستاد با حضور نصف به علاوه یک نفر از اعضاء،رسمی است و مصوبات آن میبایست به تصویب اکثریت اعضاء حاضر برسد. 4-3. لازم است دبیران مربوطه نسبت به تشکیل جلسات کمیته های تخصصی حقوق شهروندی و حجاب و عفاف حداقل یک بار در ماه اقدام به عمل آورند. تبصره3: بنا به ضرورت ، دبیران حجاب و عفاف و حقوق شهروندی لازم است جهت ارائه گزارش اقدامات و مستندات مربوطه در جلسات ستاد مرکزی صیانت شرکت نمایند. 4-4. : ضروری است ستاد صیانت دانشگاه طبق بند 3-1 آئین نامه و چارت ستاد صیانت (پیوست 1) به صورت منظم تشکیل و اعضاء شخصاً در جلسات حضور یابند . . تبصره4: بنا به ضرورت صدور احکام اعضاء توسط رئیس ستاد، شایسته است جهت حضور نمایندگان مطرح شده در چارت، از واحد مربوطه معرفینامه صادر گردد. تبصره5: دستور جلسه باید در دعوت نامه قید گردیده و به همراه مستندات مربوطه حداقل ظرف 3 روز کاری قبل از جلسه، برای اعضاء ستاد ارسال گردد. تبصره 6: پیش نویس مصوبات در روز جلسه تهیه و برای اعضای دارای حق رای ارسال شود و اعضای مزبور ظرف مدت سه روز کاری از زمان دریافت پیش نویس نسبت به تایید و ارسال آن به دبیرخانه ستاد اقدام نمایند؛ عدم ارسال آن در مهلت مقرر به منزله تایید مصوبات توسط اعضا خواهد بود. این آیین نامه در 4 ماده و13 تبصره درجلسه مشترک ستاد مرکزی صیانت ازحریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا می باشد. |